Se till att ha ett attraktivt digitalt cv!
Christos Voglis är Search Consultant på Lagotto Executive Search & Interim. Enligt honom är det gamla traditionella sättet att skicka cv dött och digitala kanaler som LinkedIn är det som gäller. Här delar han med sig av några tips på hur du får till ett attraktivt, digitalt cv på LinkedIn.
Tänk igenom hur du vill framstå
– En rekryterare scannar igenom din LinkedIn på ungefär sex sekunder, så skriv en summering om dig själv på 3–5 meningar som tydligt sammanfattar vem du är. Skriv även dina kontaktuppgifter så det är lätt att få tag i dig.
– Tänk igenom hur du vill uppfattas. Skriv inte bara vilken titel du har utan vad du har gjort och vad du kan bidra med. Lägg fokus på att presentera dig på ett representativt sätt och tänk på mottagarperspektivet. Kolla igenom stavningen en extra gång så det inte smyger in några fel som drar ner intrycket.
En professionell bild är viktig att ha på LinkedIn
– Din profilbild ska vara representativ med ljus bakgrund utan störande saker för att ge ett seriöst intryck. Bäst blir det med en närbild, där man tydligt ser ditt ansikte och lite av överkroppen. Bra bildkvalité är viktigt och måttet på bilden bör vara 400x400 pixlar. De kläder som du använder på din profilbild bör vara sådana som du normalt använder på jobbet. Om du inte avser att bära slips så finns det ingen anledning att göra det på din profilbild. Undvik att använda en selfie som profilbild. Be hellre någon annan ta ta bilden på dig. Le gärna!
Ditt nätverk är superviktigt
– Cirka 70 procent av alla jobb utannonseras inte – många jobb får man via kontakter. Det är därför viktigt att vårda alla dina kontakter. Det är fullt möjligt att personen som gjorde sin praktik på ditt gamla jobb för 15 år sedan kommer att bli din nya chef i framtiden. Följ bolag och personer, gilla, dela och kommentera på andras inlägg – då blir du själv mer synlig. Var även aktiv och försök att själv publicera ett inlägg i veckan. Tisdag eftermiddag är den bästa tiden att posta inlägg. Ju aktivare du är desto bättre syns du.
Välj rätt språk
– Bestäm dig för ett språk. Om du är intresserad på att arbete på utländska bolag så är det naturligt att skriva på engelska. Om du däremot har din profil på svenska bör du ändå använda engelska nyckelord. Skriv även vilka program som du behärskar exempelvis Adobe och SAP då det är sådant som rekryterare söker efter. Skriv konsult om du är konsult då det är eftertraktat. Lägg även till dina kompetenser och intyg som gör att du kommer högre upp i sök. Fler än fem kompetenser ökar chansen till att komma på intervju.