Navigera framtiden med strategiska innovationer
Strategi och innovation handlar i grunden om att möta framtiden. En strategi är som en långsiktig plan med tydliga mål att sträva mot. När vi sätter igång ett projekt, vill vi veta vad vi ska uppnå när det är klart. Därför är en stark strategi avgörande. För att förstå vad vi ska åstadkomma måste vi också ha en tydlig bild av den kontext vi kommer att befinna oss i när vi når målet. Detta gäller oavsett om vi talar om privat eller offentlig verksamhet. Att vara konkurrenskraftig långsiktigt kräver att vi förstår vilken framtid vi står inför. Hur påverkas vår verksamhet av framväxande teknologier som AI, digitala tvillingar, 5G, 6G och snabbare WiFi?
Med hjälp av en beprövad metodik, som vi erbjuder inom utbildningen "Strategisk innovationsledare med inriktning digitalisering", kan vi kartlägga olika framtidsscenarier. Detta gör det möjligt att redan nu börja planera för hur vi bäst kan möta framtidens utmaningar och möjligheter. För att skapa en robust strategi behöver vi en noggrant underbyggd vision om framtiden. Vi kan inte förlita oss på chansningar eller reaktiva åtgärder – vi behöver vara väl förberedda.
En effektiv strategi, som vi kallar för "dry feet strategy", handlar om att stå stadigt innan man genomför stora förändringar. Särskilt när vi talar om digitalisering och innovation, som ofta innebär betydande förändringar för både verksamhet och medarbetare. När förändringarna påverkar många människor, är det avgörande att ha en genomarbetad plan för att kunna driva igenom dem på ett framgångsrikt sätt.
Inom vår utbildning erbjuder vi en solid och beprövad metodik för att arbeta strategiskt med framtida innovationsarbete i din organisation.
Håkan Ozan har 20 års erfarenhet som forskare, konsult, föreläsare och utbildare inom strategisk innovationsledning och digital transformation. Nu delar han med sig av sina kunskaper på Påhlmans Handelsinstituts nya utbildning; Strategisk innovationsledare med inriktning digitalisering. Utbildningen startar i oktober.